Friday 1 July 2011

Realiti dan fakta: 10 negara yang mempunyai ramai penduduk obesiti

10 negara yang mempunyai ramai penduduk mengalami obesiti:


Berikut ini daftar negara paling gemuk berdasarkan peratus warga yang mempunyai masalah berat badan, seperti diambil dari Globalpost, Isnin (28/3/2011).

  • Samoa (93.5%)

Negara kepulauan yang terletak di Lautan Pasifik ini sebenarnya mempunyai tradisi diet yang sihat yakni karbohidrat kompleks yang tinggi serat dan rendah lemak. Namun sejak terjadi migrasi orang asing pada masa Perang Dunia II, diet itu berubah dan menjadikan negara ini sebagai negara tergemuk di dunia.

  • Kiribati (81.5%)

Antara tahun 1964-2001, import makanan di salah satu negara termiskin di dunia ini meningkat 6 kali ganda. Makanan yang diambil dari negara lain umumnya berupa makanan olahan yang banyak mengandungi lemak dan tidak sihat. Tak hairan negara kepulauan yang terletak di Lautan Pasifik ini menduduki kedudukan 'runner up' negara paling gemuk di dunia.

  • Amerika Syarikat (66.7%)

Sejak tahun 1960-an, 24 peratus rakyat Amerika Syarikat sudah mengalami overweight. Kini jumlahnya terus meningkat, hingga 2 dari 3 warganya boleh dikategorikan obesiti. Junk food atau makanan tidak sihat disebut-sebut sebagai faktor utama kegemukan di Amerika Syarikat.

  • Germany (66.5%)

Tidak terlalu mengejutkan jika Jerman termasuk sebagai salah satu negara paling gemuk, kerana rakyatnya cukup dikenali dengan budaya minum bir dan makan masakan berlemak. Dalam usaha menghalang jumlah rakyat yang gemuk, pemerintah menyediakan buah dan sayuran sebagai makanan untuk pelajar sekolah .

  • Mesir (66%)

Jumlah pengidap masalah kegemukan di Mesir meningkat sejak tahun 1980-an. Sejak masa itu, cepatnya pertumbuhan penduduk mulai tidak dapat dikawal sehingga pola makan menjadi tidak sihat. Terlebih dalam adat sebahagian penduduknyanya, perempuan dihalang untuk bersukan.

  • Bosnia-Herzegovina (62.9%)

Masalah kegemukan tidak hanya terjadi di negara-negara dengan penghasilan perkapita relatif tinggi. Buktinya, Bosnia-Herzegovina yang rata-rata penduduknya masih hidup di bawah garis kemiskinan termasuk dalam 10 negara paling gemuk. Faktornya antara lain diet yang tidak seimbang, ditambah dengan kebiasaan merokok dan minum alkohol.

  • Israel (62.9%)

Sebagaimana yang terjadi di beberapa negara maju yang lain, timbunan lemak juga menjadi masalah serius di Israel. Dalam 30 tahun terakhir saja, jumlah manusia obesiti di negara ini sudah meningkat 3 kali ganda.

  • New Zealand (62.7%)

Menurut kajian dari University of Otago, masalah kegemukan di New Zealand disebabkan oleh ketagihan menonton TV sejak kecil. Di negara ini, masalah kegemukan lebih banyak disebabkan kerana kurangnya aktiviti sukan dibandingkan kerana terlalu banyak makan.

  • Croatia (61.4%)

Di negara ini, penyakit kardiovaskular menjadi penyebab kematian terbanyak kerana salah satu faktor risikonya adalah kegemukan. Wujud keprihatinan terhadap tingginya angka kegemukan, sebuah badan amal di Croatia pada mencatatkan rekod pembuatan pakaian terbesar di dunia pada Jun 2010. Ukurannya 6 kali luas gelangang tenis, dijahit dari 8.023 pakaian yang disumbangkan rakyat

  • England (61%)

Cukup masuk akal jika England/Inggeris termasuk 10 negara dengan rata-rata IMT tertinggi di dunia, sebab di Eropah sendiri gaya hidup rakyat Inggeris termasuk paling jarang bersukan. Bahkan rekod manusia paling gemuk pernah dipegang seorang lelaki Inggeris dengan berat badan 680 pound (sekitar 308 kg).

No comments:

Post a Comment