Saturday 28 January 2012

Pelik tapi benar: Tradisi yang membawa padah

Pernah dengar mengenai Manusia berleher panjang?
Pelik kan, tapi itulah realitinya terhadap suku kaum Padaung yang mendiami sekitar Thailand.





Adat yang menyeksa diri bagi wanita warga suku Padaung, sebuah suku di Thailand di bahagian utara. Adakah tindakan ini boleh dianggap suatu estetika/keindahan budaya atau siksaan bagi mereka, tapi inilah yang dialami wanita-wanita suku Padaung.

“Leher, bagian tubuh yang menghubungkan badan dengan kepala, akan diletakkan dengan gelang logam. Semakin tua semakin banyak (dan panjang). Leher direntang oleh gelang. Bahkan ada yang panjangnya sampai 40 cm [hampir setengah meter].”

Percaya atau tidak, berat logamnya sendiri lebih dari lima kilo ! logam itu akan menekan ke bawah dan juga memaksa kepalanya naik ke atas.Tradisi seperti ini kini semakin menjadi-menjadi. Apa tujuannya? jawapannya adalah wang.

Haruskah logam itu dibuang atas nama kemanusiaan? Jangan. Jika tiba-tiba gelang itu dilepas secara tiba-tiba, akan membahayakan keselamatan. Tulang leher yang selama ini dibantu logam akan menjadi lemah. Padahal leher itu sudah memanjang. Tahu sendiri kan akibatnya kalau dilepas tiba-tiba? Sesak nafas yang boleh membawa pada kematian!

Lagi gambar menarik





2 comments: