Wednesday 29 February 2012

Info: Seni Bina Bintang Terbesar di Dunia

Pernah lihat seni bina bintang terbesar di dunia?
Entri kali ini akan memaparkan mengenai seni bina bintang yang terbesar di dunia.



Ashgabat di Turkmenistan sekali lagi menghasilkan satu rekod dunia baru untuk seni bina bintang terbesar di dunia.

Pembinaan kaca, yang mempunyai keluasan sejumlah 3.240 mpersegi. (34.875 kaki persegi) dibina ke dalam '' 211 m (692 kaki) tinggi Turkmenistan Pusat Penyiaran menara di atas bukit yang menghadap bandar.

Di bina untuk meraikan ulang tahun ke-20 kemerdekaan Turkmenistan dan mempamerkan 'zaman kegemilangan' Turkmenistan - tempoh pertumbuhan yang pesat dan kualiti meningkat hidup.

Rakyat Turkmenistan mempunyai banyak sebab untuk berbangga dengan pencapaian. Seni bina bintang bukan sahaja struktur penetapan rekod, tetapi ia juga menggalakkan budaya Turkmenistan tradisional kepada dunia, sebagai struktur dalam bentuk bintang Oguz Khan, lambang kebangsaan negara.

Oguz Khan bintang adalah lazim si temui di seluruh Ashgabat,dan dimasukkan ke dalam reka bentuk segala-galanya daripada bangunan untuk lampu jalan untuk permaidani - khusus Turkmenistan.

Rekod itu merupakan rekod ke empat di Turkmenistan. Negara ini sebelum ini memegang rekod untuk 'permaidani tenunan tangan terbesar' dan 'tiang bendera tertinggi yang tidak disokong',dan pada masa ini memegang rekod untuk kolam pancutan air di tempat awam ', pada 27 di Ashgabat.

GAMBAR MENARIK




CANTIK :)

No comments:

Post a Comment