Friday 23 March 2012

Pelik tapi benar: 10 Perkahwinan Pelik Di Dunia

Pernah dengar mengenai upacara perkahwinan yang pelik?
Entri kali ini akan memaparkan beberapa upacara perkahwinan yang pelik berlaku di seluruh dunia.
So, lets check out.



PERKAHWINAN PALING PELIK DI DUNIA
THE WEIRD WEDDING CEREMONY IN THE WORLD


BLACKENING OF THE BRIDE


Bayangkan bahawa anda adalah pengantin perempuan dan anda telah bersedia untuk hari yang paling penting dalam hidup anda. Anda tidak mahukan apa-apa kecuali keindahan terbaik yang anda boleh mempunyai dalam masa terdekat. Malangnya, jika anda berada di suatu tempat di Scotland, anda pasti tidak akan dapat menikmatinya. Anda akan cukup dilayan seperti sampah. Upacara Menghitamkan Pengantin melibatkan membaling telur, sos, dan barangan busuk pada pengantin perempuan. Kedengaran santai, betul? Itu bukan pengakhirannya, anda akan diarak di sekitar bandar, berhenti di pub di sana sini.



THE CRYING BRIDE


Walaupun majlis perkahwinan adalah sesuatu yang mengembirakan, tetapi kita tidak boleh membantu selain menangis pada majlis perkahwinan. Tetapi ia adalah satu perkara menangis dalam majlis tersebut dan benar-benar lain menangis untuk jam dan jam sebulan sebelum acara. Inilah apa yang pengantin perempuan dalam perkahwinan Tujia (minoriti ethinic yang di China) lakukan. Satu bulan sebelum majlis tersebut, pengantin perempuan akan menangis kira-kira sejam. Sepuluh hari selepas itu, dia akan disertai oleh ibunya semasa episod menangis ini berlangsung. Kemudian saudara-mara wanita yang lain akan menyertai mereka.



MARRYING A THING

Jika anda adalah dari India dan adalah Manglik Dosh, anda akan dikutuk. Dalam berhubung dengan perkahwinan, dinyatakan bahawa wanita Manglisk Dosh (mereka yang lahir apabila Marikh dan Zuhal berada di bawah rumah ketujuh dalam carta kelahiran) akan menyebabkan kematian suami mereka. Tetapi terdapat satu cara untuk memintas laknat ini. Apa yang anda boleh lakukan ialah berkahwin dengan pokok atau berhala perak / emas dahulu. Jangan bimbang, ini bukan merupakan satu komitmen yang berkekalan. Malah, anda akan perlu untuk memusnahkan pokok atau idola apabila anda akhirnya berkahwin dengan teman lelaki manusia anda.


THROWING OF THE DISHES


Satu cara yang paling sesuai untuk melegakan tekanan? Di Jerman, membaling pinggan mangkuk adalah satu tradisi yang lama. Apa yang berlaku ialah tetamu pengantin akan membaling cawan, mangkuk, gelas, dan apa saja boleh pecah. Pengantin kemudian akan dibiarkan untuk membersihkan sampah yang berkenaan. Ini akan mengukuhkan kesatuan. Ini memberi amaran (atau mengancam) pasangan pengantin bahawa mereka akan mendapat kesusahan dan mereka perlu bekerjasama dengan satu sama lain jika mereka mahu perkahwinan mereka untuk berjaya.



SHOOTING THE BRIDE

Dilontar dengan telur dan buah-buahan busuk adalah satu perkara, tetapi bagaimana anda akan merasa jika pengantin lelaki membuang anak panah pada anda? Adakah ini satu petanda bahawa perkahwinan akan membunuh anda? Dalam tradisi Yugur (etnik minoriti di China), pengantin lelaki menembak tiga anak panah pada pengantin perempuan. Bagaimanapun, mereka tidak menggunakan kepala anak panah. Pengantin lelaki kemudiannya akan mendapatkan kembali anak panah ini dan mematahkannya. Busur tidak terkecuali. Menurut tradisi ini, adat yang pelik akan memastikan bahawa pasangan itu akan menyukai antara satu sama lain selama-lamanya. Ia sedikit romantis, bukan?


KEEP IT ALL IN

NO PIC.ATAS PERMINTAAN PEMILIK GAMBAR SEBENAR

Mungkin ini kelihatan agak menyakitkan. Masyarakat Tidong di Sandakan, Sabah, Malaysia tidak membenarkan pasangan pengantin untuk pergi ke bilik mandi selama 3 hari dan 3 malam. Jika mereka berbuat demikian, mereka akan menerima nasib buruk. Nasib malang boleh datang dalam bentuk kesatuan patah, kematian kanak-kanak, ataupun kemandulan. Ia adalah tugas saudara-mara mereka untuk memastikan bahawa pasangan itu tidak meninggalkan rumah. Mereka masih perlu makan, walaupun, jadi mereka diberi makan hanya sejumlah kecil makanan dan air.



SAVE THE DATE


Bagaimana anda membuat keputusan tarikh perkahwinan itu? Biasanya, anda berunding serta menetapkan perkahwinan pada hari khas untuk pengantin. Tetapi bukan bagi orang-orang Dour. Mereka boleh dijumpai di Wilayah Heilongjiang China Inner Mongolia. Tarikh perkahwinan ditetapkan pada seekor anak ayam (atau anak-anak ayam). Pasangan akan membunuh anak ayam bersama-sama dan memeriksa hati. Jika hati adalah dalam keadaan yang baik, mereka memilih tarikh. Malangnya, jika hati tidak memenuhi harapan mereka, anak ayam lain di sembelih.



KIDNAP THE BRIDE


Ini adalah satu tradisi lama perkahwinan orang Romani dan salah satu tradisi yang pada asasnya adalah haram di kebanyakan tempat di dunia. Apa yang berlaku ialah bahawa pengantin lelaki akan menculik yang gadis bahawa dia mahu berkahwin. Jika dia boleh memelihara anak itu untuk beberapa hari, perkahwinan itu kemudiannya dianggap sah dan terikat. Versi yang lebih lucu penculikan pengantin diamalkan di Jerman. Kawan pasangan akan menculik dan menyembunyikan pengantin perempuan dan kemudian memberitahu pengantin lelaki untuk mencari dan menyelamatkan beliau. Ini dilakukan dengan bantuan alkohol, sudah tentu.



 A KISSING PARTY

Di Sweden, tetamu perkahwinan mendapat peluang untuk mencium pengantin perempuan atau pengantin lelaki apabila salah seorang daripada mereka heeds panggilan alam. Sekiranya pengantin perempuan berjalan keluar untuk pergi ke bilik mandi, wanita akan beratur untuk mencium pengantin lelaki. Jika pengantin lelaki menjawab panggilan alam, semua lelaki di kaunter penyambut tetamu akan mendapatkan peluang untuk mencium pengantin perempuan. Syukurlah, kehadiran alkohol dalam peristiwa-peristiwa ini membuat sama ada pengantin perempuan atau pengantin lelaki yang kurang suka memiliki apa yang dimiliki oleh mereka.

3 comments:

  1. Hi, im Lina, im the owner of the photo Tidong marriage. boleh saya minta gambar itu diremovekan? memandangkan saya sudah bertudung.

    ReplyDelete
    Replies
    1. DEAR LINA,
      sorry for that picture... saya da remove picture tu
      Di harap tidak ada sebarang masalah lagi selepas ini.
      keep looking at my blog...
      saya akan stat semula berblog setelah sekian lama berehat

      Delete