Tuesday, 12 April 2011

Info: Rahsia lelaki yang perempuan perlu tahu

Kali ini Entri akan menyingkap mengenai rahsia lelaki yang perempuan perlu tahu. Maklum sajalah lelaki ni jenis perahsia, tidak suka menunjukkan sifat sebenar mereka di depan perempuan terutamanya. Tapi bagi perempuan sendiri anda pasti dapat mengetahui sifat sebenar lelaki dengan melihat gerak geri dan pergerakan.



1. Lelaki tidak details dalam berbicara atau percakapan

Kebanyakan lelaki lebih suka mendiamkan diri daripada dok bercakap. kebiasaannya mereka hanya akan menjawab sesingkat yang mungkin.


Contoh kes: Berlaku kes putus hubungan antara teman lelaki kakaknya dan kakaknya sendiri. Apabila ditanya mereka hanya akan menyatakan, " mmmm....da putus nak buat cmne"


Alasan: Secara genetiknya lelaki memang dibentuk secara semulajadi untuk bercakap petah seperti perempuan. Menurut kajian pakar, seorang perempuan mampu mengeluarkan 6-8 ribu perkataaan sehari berbanding lelaki yang hanya mampu mengeluarkan dalam 2-4 ribu perkatan sehari.

2. Lelaki lebih rela menghabiskan masa dan duit untuk membeli peralatan elektronik atau aksesori kereta dan motor


Seperti yang anda tahu lelaki lebih suka menghabiskan masa mereka serta wang bagi memuaskan nafsu mereka terhadap peralatan elektronik atau  aksesori kereta dan motor. Lihat sajalah di dalam bilik mereka pasti anda akan dapati lebih banyak peralatan elektronik seperti komputer dll. 


Contoh kes: Si dia lebih rela mengeluarkan wang simpanan semata-mata apabila ada peralatan elektronik yang terbaru di pasaran tetapi membebel apabila melihat teman wanita sendiri atau perempuan lain membeli belah.


Alasan: Alat2 elektronik atau aksesori kete bolehlah dikatakan sebagai alat permainan lelaki dewasa.Bagi lelaki,benda 3 dimensi terlihat lebih menarik dan menstimulasi area VSA otak mereka.Dgn demikian mereka secara tidak sedar Happy2 jer buang duet utk benda2 tue.


3. Lelaki tahan berjaga waktu malam untuk hobi


Lihat sajalah lelaki zaman sekarang. Mereka lebih suka untuk 'stay up' pada waktu malam dan merehatkan diri pada waktu pagi. Pelbagai perkara menimbulkan persoalan kenapa perkara ini berlaku.


Contoh kes: Kita sering tak menemui jawapan kenapa si dia sanggup mengadap game sepanjang malam tanpa henti?


Alasan: Sebelah kanan otak lelaki mempunyai bahagian yang tidak dimiliki oleh kebanyakkan wanita,seperti utk mengukur sudut pandang(angle),kecepatan dan jarak.Dikenali sebagai KEsedaran Ruang Visual (VSA),yang amat penting peranannya di zaman lelaki. Dan kalau hasil mereka sedikit,mereka berasa macam tak ada pa pe kalau nak dibandingkan ngan lelaki lain.



4. Lelaki jarang muncul dengan jambangan bunga

Inilah realiti hidup sekarang,lelaki lebih suka membuat kerja senang dan mudah.

Contoh kes: Kita lihat sajalah dalam filem, lelaki sering muncul dengan jambangan bunga untuk du hadiahkan kepada kekasihnya tetapi kenyataannya?? hampeh...hahaha

Alasan: Otak lelaki lebih mengutamakan hal praktik.kebetulan,hal2 bunga nih tak menarik ruang logik otak mereka.Beli sesuatu yang bakal layu dalam beberapa hari benar2 satu pembaziran-itu tanggapan org lelaki laa kan.


5. Lelaki jarang bergosip atau tidak bergosip


Sudah menjadi lumrah bagi seorang lelaki tidak dilahirkan untuk bergosip seperti kebanyakkan wanita.


Contoh kes: Bila kita kata, "eh,btul ke si dia....." dia akan memotong dengan pantas " pegi makan jom! dah lapar nie.."


Alasan: Sebenanye lelaki juga bergosip.Tapi cara dan gaya mereka bergosip tidak sejelas kita dan juga tidak pada saat objek yang nak digosip berada dekat situ. Kalau mereka punya masalah dengan seseorg,biasanya mereka menyelesaikannya,atau melupakannya.


6. Lelaki senang melihat perempuan lain memakai skirt pendek berbanding kekasihnya


Ini adalah fakta!!


Contoh kes: Si dia memuji setinggi langit kaki nicole kidman ketika memakai mini skirt.Tapi kalau gf nya yg pakai,komennya ringkat saja:”I tak suka ahh!! tukar lain..!”Bengang kan…?


Alasankaki cantik adalah simbol kesuburan wanita.Kalau buah hati sendiri yang mempamerkan kaki dan bahagian “rangsangan” yang lainnya– mereka jadi waspada kerana itu merupakan sasaran mata lelaki-lelaki lain.


7. Lelaki lebih suka menaggungkan ibu mereka


Sudah menjadi lumrah bagi seorang lelaki selaku anak mengaggungkan ibu mereka sendiri berbanding kekasihnya.


Contoh kesLelaki jarang mengkritik ibu mereka, apa lagi kalau hubungan mereka akrab.Lebih panas lagi kalau dia kata:”eleh,macam tu pun tak reti buat?mak i pejam mata pun boleh buat tau.”


Alasan: Ibu mereka merupakan wanita ideal dan inti dari hidup mereka.Lelaki juga belajar mengenal rasa melindungi dari hubungan kedua orang tuanya,bagaimana ayah mereka melindungi ibunya.Makanya,tak perlulah mintak dia persoalkan apa apa ttg ibunya.TiTik!


8. Lelaki mudah cair jika seseorang berkongsi minat


Minat lelaki pada masa kini lebih cenderung kepada peralatan dan sukan.


Contoh kes: Bila kita cakap, ' Saya memang minat kat team Liverpool,...' dan kebetulan si dia meminati Liverpool dan mula memberikan respons 'La,awak pun minat ke?....'


Alasan: Lelaki lebih cenderung kepada mereka yang dikenali dan berkognsi minat yang sama. Pada masa yang sama, lelaki juga senang dengan gadis yang mempunyai persamaan yang sama dengannya.


9. Lelaki gagal berfesyen!!!


Lihat sajalah apabila di ajak keluar pasti mereka akan memakai seringkas yang mungkin.


Contoh kes: Apabila di ajak keluar dating mereka lebih suka untuk memakai pakaian yang senang dan selesa.


Alasan Lelaki akan pakai apa yang dorang rasa selesa untuk dipakai, tak kiralah apa yang dorang pakai tue tak sesuai dengan dorang. Jika si wanita ingin menegur si lelaki mengenai pakaian mereka diharapkan tegurla dengan berlapiksupaya si lelaki tidak terasa hati dengan anda.


to be continue......

2 comments:

  1. eeee btul suma ni wlupun aku pmpuan tp aku tau sgt sbb berbesfren dgn lelaki.
    kalau lelaki bergosip tu bahaya tu ke arah2 pondan tu haha.
    bunga tu mmg dorg tidak akan terfikir. tp bf2 aku dulu aku slalu bg cadangan idea tu bunga hahaha

    ReplyDelete
  2. wow.. perfect sis.. tpp.. saye jarang npak kwn lelaki saya bergosip.. malahan , perempuan yg berabizz....

    ReplyDelete