Tuesday 28 June 2011

Realiti dan fakta: 10 bandar paling jarang di lawati

10 BANDAR PALING JARANG DI LAWATI DI DUNIA:

  • Akiak, Alaska

"Akiak" jika secara langsung diterjemahkan menjadi "sisi lain" dan penduduk pada tahun 2000 hanya 309 orang. Bandar ini mempunyai lapangan terbang yang dijaga baik dan menyediakan akses ke pesawat terbang peribadi dan sewaan. Bandar ini tidak ada cukai, tidak ada harta benda dan tidak ada yang istimewa tentang harta benda.


  • Setiap bandar di Sri Lanka

Orang mungkin tahu bahawa jika mereka ingin bercuti dengan damai dan tenang, mereka harus tinggal jauh dari Sri Lanka. Walaupun anda akan mencari tempat untuk bersenang-senang, penduduk akan terus bercerita tentang betapa miskin negara ini atau bagaimana bermaharajalelanya masalah rasuah.


  • Youngstown, Ohio

Orang tidak mengunjungi Youngstown kerana mereka tahu bahawa ada kemungkinan bahawa anda akan ditembak mati jika anda kebetulan melangkah keluar dari rumah atau hotel. Bandar ini terjadinya rasuah secara terang-terangan. Terdapat fakta bandar ini dikenali sebagai bandar pembunuhan dunia sehingga anda tidak datang ke bandar ini.


  • Mallocra,Sepanyol

Bandar di Sepanyol ini telah melakukan sesuatu untuk meningkatkan reputasinya. Penduduk bandar ini dikatakan kasar dan luar biasa tidak bersahabat. Mereka yang telah mengunjungi bandar ini mencadangkan tidak patut tinggal di bandar ini .


  • Arvin, California

Bandar di California ini dikatakan paling berasap/berkabut di negara ini. Udara begitu tebal yang membuat sukar untuk melihat orang berjalan di hadapan anda pada waktu malam. Sekiranya anda tidak mahu paru-paru anda hitam dan mendapat penyakit paru-paru elakkan dari mengunjungi Arvin.


  • Linfen, China

Bandar ini mempunyai penduduk lebih dari 4 juta. Akibatnya , kenderaan dimana dan berlakunya pembakaran karbon monoksida di semua tempat menyebabkan semua tercemar. Penduduk sesak nafas dan air minum bercampur dengan arsenik.


  • Norilsk, Rusia

Bandar ini mempunyai 134 ribu penduduk dan industri terbesarnya ialah memproses logam berat terdapat di sini. Asap berasid yang dilepaskan ke udara sangat berbahaya dan mengurangi harapan hidup seseorang oleh sekurang-kurangnya 10 tahun.


  • Dakar, Senegal

Bandar ini merupakan pusat kosmopolitan paling terkenal di Afrika Barat, tapi kerana berada dalam jarak berhampiran ke The Baie de Hanne, sangat tidak popular di kalangan pelancong. The Baie de Hanne memberikan air minum 'bersih' bagi rumah tangga tetapi sebenarnya adalah dicampur dengan kumbahan dan asid logam.


  • Sumgayit, Azerbaijan

Bandar ini sangat popular dan dikenali sebagai pengeluar racun serangga dan bahan kimia tertentu. Namun, juga diketahui membuang sisa kumbahan ke Laut Kaspia yang menyebabkan penyakit kanser telah meningkat secara mengejutkan selama beberapa tahun terakhir. Tidak ada sesiapa pun yang ingin menderita kanser datang ke bandar ini


  • La Oroya, Peru

Bandar ini dikenali kerana industri peleburan logam seperti timah dan tembaga. Hampir setiap anak di bandar ini menderita penyakit kerana pembuangan sisa kumbahan beracun yang tinggi yang telah masuk ke dalam aliran darah penduduk. Bandar ini boleh berubah menjadi gurun kerana hujan asid yang kerap berlaku.


No comments:

Post a Comment